Przejdź do głównej zawartości

Narnia - niezwykła kraina, cieniem prawdziwej Narnii

Dziś opowiem Wam co nie co o ''Opowieściach z Narnii'' autorstwa C.S.Levisa. Nie będzie to recenzja, ale luźna opinia. Zacznę może od tego, że pierwszy raz spotkałam się z tymi książkami, a właściwie tylko z pierwszą z nich, w podstawówce, była moją lekturą i z czego pamiętam spodobała mi się (co potwierdza, że lektury nie są złe!). Gdzieś mi się o uszy obiło, że są kolejne części, ale specjalnie mnie do nich nie ciągnęło. Pewnie każdy słyszał o pierwszej części, drugiej części może trzeciej (chociażby za sprawą filmów), ale kto nie drążył tematu nie dowiedział się o pozostałych również wartościowych. Nie mogę zdecydować, która z nich mi się spodobała najbardziej, bo pomimo tego, że wszystkie w tym roku ''odświeżyłam'' to jednak czytałam je z przerwami. Postaram się jednak napisać co nieco o każdej z nich i mam nadzieję, że jeśli ktoś nie czytała to sięgnie po tą serię, a jak czytał to do niej wróci. I nie patrzcie na wiek, bo ja też nie jestem już takim małym dzieckiem, a jednak sprawiły mi trochę rozrywki, choć ich język jest prosty i lekki. Mogą się pojawić małe spojlery.

1. Lew, czarownica i stara szafa
Większość pewnie zna tą część. Tutaj pierwszy raz pojawia się Narnia, Aslan, oraz rodzeństwo Pevensie. I właśnie w tej części Narnia po raz pierwszy została uratowana, a jeśli chcecie wiedzieć co było zagrożeniem, zapraszam do lektury. Pamiętajcie jednak, nie dajcie się zwieść takim pysznym... czekoladkom...;)

2. Książę Kaspian
Narnia znowu w niebezpieczeństwie. Akcja rozgrywa się za panowania Telemarów. Tytułowy książę musi się ukrywać, choć powinien być królem. Znowu pojawia się rodzeństwo Pevensie, które uratuje Narnię przed złym władcą. Nie obędzie się bez walki...

3. Podróż ''Wędrowca do Świtu''
Tym razem z naszego świata do Narnii przybędą tylko Łucja i Edmund Pevensie oraz ich kuzyn Eustachy. Tutaj także występuję Kaspian, który jest już królem, który postanawia odnaleźć siedmiu baronów. Bohaterowie zwiedzają różne wyspy na których mają miejsce przeróżne przygody. Jeśli chcecie wiedzieć jak zmienić kogoś z niemiłej osoby na miłą, to koniecznie sięgnijcie po tę książkę! Pozdrawiam Eustachy'ego! :D

4. Srebrne krzesło
Tym razem do Narnii dostaną się tylko Eustachy i jego koleżanka Julia. Ich zadaniem jest odnalezienie królewicza Riliana, syna Kaspiana. Bohaterowie muszą się udać w niebezpieczne strony, w których żyją olbrzymy. Pomaga im błotowij Błotosmętek. No i jeszcze te wskazówki, które trzeba pamiętać...

5. Koń i jego chłopiec
Głównymi bohaterami tym razem nie są ludzie z naszego świata. Co prawda występuje rodzeństwo Pevensie, ale są nimi Szasta i Arawis oraz ich konie Bri i Hwin, którzy chcą uciec, każde z innego powodu. Ich ucieczka zaczyna się w Kalormenie, a nie będzie ona łatwa..., a poza tym ''prześladuje'' ich pewien lew, domyślacie się o kogo chodzi? :D

6. Siostrzeniec czarodzieja 
To właśnie w tej części dowiadujemy się jak powstała Narnia, za sprawą Poli i Digory'ego, i co trzeba zrobić, aby się do niej dostać bez pomocy Aslana czy Szafy (swoją drogą zastanawialiście się kiedyś czemu ta Szafa jest magiczna? W tej książce znajdziecie odpowiedź!). niestety nie jest to możliwe dla prostych ludzi, trzeba mieć specjalne pierścienie. Poznamy także czarownicę Jadis, która pozostanie w Narnii, aby potem się zemścić kojarzy Wam się z kimś?

7. Ostatnia bitwa 
Skoro widzieliśmy jak powstaje świat to zobaczymy też jak się kończy. Warto zwrócić uwagę na to, że użyto filozofii Platońskiej. Świat, w którym żyjemy jest cienie świata prawdziwego. Narnia, którą znaliśmy jest cieniem Narnii prawdziwej (stąd tytuł). Tutaj również ważną rolę odegrają Pola i Digory. Jednak na początku poznamy historię osiołka Łamigłówka i szympansa Krętacza, dającą do myślenia (nie dajcie się wykorzystywać!)

Coś co się powtarza we wszystkich częściach? Aslan, wielki lew, który jest synem Władcy Zza Morza, który pomaga bohaterom w ciężkich chwilach. Czytając ''Opowieści z Narnii'' można także zauważyć wiele podobieństw do religii chrześcijańskiej.
A Wy, czytaliście wszystkie części? Jakie są Wasze opinie?

Komentarze

Warto zajrzeć!

''Szkarłatna Dżuma'', czyli książka nie z tego stulecia

Na wstępie chciałabym wyjaśnić dlaczego tytuł jest taki, a nie inny. Mianowicie w moim egzemplarzu jest napisane, że to poprawiona wersja wydania z 1927 roku, aczkolwiek przeszukując sieć znalazłam również, że ona jest jeszcze starsza, a także informacje, że jest to opowiadanie, ale potraktuje to jak książę. Pierwszy raz sięgnęłam po tą książkę, jeśli się nie mylę, w podstawówce, na początku. Ciągnęła mnie do niej okładka, zwłaszcza ta osoba na pierwszym planie, pomyślałam, że to fajna przygodówka. Nawet nie wiecie jak się pomyliłam. Może gdybym zdała sobie sprawę co jest na dalszych planach odłożyłabym ją na potem. Pamiętam tylko, że emocje po przeczytaniu we mnie buzowały, zwłaszcza strach. Postanowiłam przeczytać ją jeszcze raz, aby się ''na świeżo'' z Wami podzielić moją opinią. Tytuł: ''Szkarłatna Dżuma'' Autor: Jack London Liczba stron: 76 Kategoria: fantastyka Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza SAWA Książka jest opowieśc

"Dwór cierni i róż" Sarah J. Maas

W końcu przyszedł czas na recenzję kolejnej pozycji z mojej listy 18 książek na zeszły rok. Tym razem padło na retelling znanej historii o Pięknej i Bestii w wykonaniu, ostatnio dość popularnej, Sarah J. Maas. Jest to moje pierwsze spotkanie z tą autorką i przyznam, że udało jej się oczarować i mnie, co prawda nie aż tak bardzo jak bym chciała (już od dawna nie natrafiłam na żadną perełkę), ale po kolei...

"Felix, Net i Nika oraz Koniec Świata Jaki Znamy" Rafał Kosik

Chyba każdy książkoholik ma przynajmniej jedną taką serię, której wszystkie tomy ma już za sobą, a teraz tylko wyczekuje kolejnych niczym kolejnego sezonu świetnego serialu. Dla mnie taką serią jest historia trójki warszawskich przyjaciół, dlatego gdy pod koniec listopada zeszłego roku wyszedł 15 tom, to wiedziałam, że prędzej czy później trafi on w moje ręce. Tom 14 czytałam ponad dwa lata temu (jak ten czas szybko leci!), a więc jaki mam po tym czasie stosunek do przygód Felixa, Neta i Niki?